tisdag 2 februari 2010

Gör egna lästal

Jag har haft en toppendag med mina favoritklasser 5 och 6.

I femman har vi som vanligt pratat matte och konstaterat att de kan så mycket. Efter bara 3 veckors arbete är de proffs på de fyra räknesättet, uppställningar både med och utan decimaler, multiplikation och division med 10,100 och 1000 samt överslagsräkning och mycket mer. Allt detta får de nu användning av när de fått i uppdrag att konstruera lästal som testar just dessa kunskaper. Jag vill helst att det är lästal med flera tankeled. Alla gör minst 8 st uppgifter (ca 2 till varje räknesätt) och dessa ska sedan renskrivas på datorn och vips så har jag massor av lästal som jag/vi kan använda även i andra klasser. Tipset fick jag i ett smakprov av "Uppdrag matte" som jag fick med mig hem ifrån Matematikbiennalen förra veckan. Blev absolut sugen på att beställa dessa för att läsa mer.


I sexan pratade vi om att tolka information i diagram och vi ritade in olika händelseförlopp i diagram. En mysig stund som avslutades med en uppgift från det roliga 24-spelet från Betapedagog.
Det blev Matilda och Johan som först knäckte dagens uppgift. Följande tal fick användas:   6    6    8    2   och en av lösningarna var att först ta 8 - 6 = 2 Därefter 2+2 = 4 för att till sist multiplicera med 6. Svaret blir mycket riktigt 24. Bra jobbat!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar