måndag 7 februari 2011

Atomkemi

Jag tänkte bara kort nämna lite grunder i atomkemi för mina 6:or men dem tyckte det var så spännande med atomer och dess delar så vi fick plocka fram lite leksaker för att träna oss i att läsa av från periodiska systemet och sedan bygga atomer av ett visst grundämne.

 Här har Paula och Elsa byggt en syreatom var.

 Varje elevpar fick en vars en sats att bygga med. Finns att beställa på följande sida:

Lucas och Daniel klurar; vilka var nu protonerna och var satt dem?...

3 kommentarer:

  1. Bra idé, men det kan vara värt att korrekturläsa sidan:

    "dem tyckte"? Nej "de tyckte".

    "var satt dem"? Nej "var satt de".

    "fick en vars en sats"? Nej "fick var sin sats".

    SvaraRadera
  2. Hej "Anonym"! Tack för den lektionen! Jag tror dock att du missuppfattat syftet med min blogg. Den är till för att inspirera andra lärare till kreativt och laborativt arbete. Jag gör ofta flera inlägg i veckan och ofta under en rast mellan lektionerna. Fokus ligger då inte på att språket ska vara perfekt. Jag tror att budskapet når fram även om det slinker med ett och annat m...Har du inte lust att läsa och ta del av innehållet så tycker jag att du ska låta bli. mvh Sara-Maria

    SvaraRadera
  3. Hej Sara-Maria!

    Kul att du svarade. Då ska jag också göra det:

    Till att börja med får du inte missa det första jag skrev, jag tycker detta är en bra idé och jag tycker att du ska fortsätta med det du gör. Att inspirera andra lärare och elever är viktigt, och har blivit mycket lättare med sociala medier, bloggar etc.

    Däremot gör det upplevda behovet av snabb uppdatering att man börjar slarva. Det sätter exempelvis svenskalärarna i en problematisk situation, då de kan få mothugg av typen "men min fysiklärare skriver ju så på sin blogg". Det kommer alltid att kunna smyga sig in ett och annat misstag, säkert även i detta inlägg, men det är skillnad mellan misstag och slarv. Då är det bättre att skriva mindre, men korrekt.

    Som mina lärare sa: "Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta". Vad säger det om det om det slarvigt skrivna?

    Jag har stor lust att läsa det du skriver, men det är lätt att man slutar om texten innehåller för många fel.

    Så, för att du inte ska få fel uppfattning: Fortsätt inspirera andra, men läs igenom en gång innan du trycker "publicera" så blir det bättre.

    /Janne (fd Anonym)

    SvaraRadera