tisdag 8 november 2011

Pyssel

Förra veckan stod jag som idéutställare på Skolforum i Älvsjö. Där fick jag syn på en kul övning som NCM visade upp vid sin station. Så här såg uppgiften ut:
Det verkar lite magiskt och nästan omöjligt att lösa. Jag visade den för mina 4:or idag och bad dem att försöka göra en likadan. För att dra ner på pappersförbrukningen använde vi små små utklippta rektanglar av skrivpapper att träna på först innan vi tog färgat papper. Det blev en del huvudbry och endast ett fåtal lyckades lösa problemet på egen hand.
Slutligen visade jag klassen hur "enkelt" det var och alla fick göra varsin att ta med hem och testa föräldrarna med.
Lycka till!

3 kommentarer:

  1. Alltså du måste berätta hur man gör. Mitt huvud fungerar inte? Måste det vara en sammanhängande bit?

    SvaraRadera
  2. Glöm min förra kommentar, jag löste det precis ;)

    SvaraRadera
  3. Haha... Bravo! Det tog ett tag innan jag kom på det också :-) Men så enkelt när man vet.

    SvaraRadera