Klassen blev ställd inför ett praktiskt prov idag med skriftlig inlämning. Återigen var det Hans Persson och hans "Försök med"-böcker som inspirerade. Parvis arbetade klassen och de fick 3 st små magneter av olika slag och de skulle sedan svara på frågan "Vilken magnet är bäst?" Det var upp till eleverna själva att tolka frågan (bäst på vad?) och hitta på tester för att ta reda på det. Det var en uppskattad övning och kreativiteten lyste. Jag ville också att de innan lektionens slut skulle ha skrivit en laborationsrapport för inlämning och denna skulle innehålla minst ett diagram. Allt för att kombinera ämnena matematik och NO. Naturlig träning av diagramanvändande gör att vi mer eller mindre kan hoppa över det avsnittet i matteboken. Så tänker jag ofta och det ger oss mycket extra tid att göra roliga saker istället för att räkna i en bok.
Joanna och Julia ville bland annat testa magneternas styrka genom att börja med ett tomt pennskrin och sedan fylla det efter hand. En kanonidé!
Amanda och Matilda gjorde en kort bana på whiteborden och lånade mina nycklar som vikt på magneten och tog sedan tid vilken magnet som höll sig på banan längst. Kul!
Hur många påsnitar kan magneten lyfta upp ur en bägare med vatten? var ett annat test.
Ett populärt test (undrar vem som tipsade om det?) var att se hur många gem som kunde hängas på rad ner från de olika magneterna.
Här testar Ella och Sofia dragningskraften hos magneterna.
Det blev väldigt olika resultat beroende på testet som utfördes och det gick därför inte att enas om vilken magnet som var bäst. Nästa vecka ska vi försöka bygga lite enklare elmotorer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar