söndag 18 september 2011

Luft

Jag har en ny härlig klass 4 och vi arbetar nu med tema Luft. Vi funderade tillsammans hur man skulle kunna bevisa att luft faktiskt finns och tar plats. Några idéer och experiment som vi gjorde kommer här.

Om vi fångar luften, t ex i en stor sopsäck, kan vi stänga inne luften och sedan använda den som vilokudde. Det gör Paula här:
Vi använde oss även av en bägare modell större. I bägaren krängde vi på en engångshandske. Samtliga elever i klassen fick sedan försöka sätta handen i handsken. Så här gick det för Kalle:
 Det gick inte så bra! Bägaren var ju redan full med luft.

Maja utmanade fröken! Utmaningen var att försöka blåsa upp en ballong inuti en PET-flaska.
 Hur gick det då?
Fröken vann! Starka lungor... Dessutom kunde jag trolla och behålla luften i ballongen och med lite simsalabim och hokus pokus få den att försvinna när jag ville :-)

Okej, jag fick erkänna att jag hade fuskat. Det var ett litet hål i min flaska som jag kunde hålla över...
Jag kan inte heller blåsa upp den blå ballongen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar